نقد و بررسی مادربرد Asus ROG X399 ZENITH EXTREME : زیبایی ایسوس، قدرت AMD
نوشته شده توسط : edbazar

افزایش قدرت و کیفیت تراشه‌های کمپانی اِی ام دی (AMD) سبب شده تا توجه بسیاری از کاربرای به سوی این برند با کیفیت جذب شود. همان طور که احتمالا آگاه هستید، مادربرد‌ها امروزه با سوکت‌های مختلفی طراحی می‌شوند که این موضوع سبب می‌شود تا تنها از پردازنده‌های یکی از شرکت‌های اینتل (Intel) یا AMD پشتیبانی کنند.

شرکت بزرگ ایسوس (Asus) با آگاهی از این موضوع و افزایش علاقه مردم به پردازنده‌های AMD، مادربردهایی را با سوکت AMD TR4 طراحی کرده است؛ که برطرف کننده نیاز تمامی قشرهای مختلف کاربران می‌باشند.

اگر به دنبال یک مادربرد بالارده گیمینگ با پشتیبانی از آخرین نسل پردازنده‌های کمپانی AMD هستید؛ امروز در فروشگاه اینترنتی هدف با نقد و بررسی تخصصی مادربرد ایسوس Asus ROG X399 ZENITH EXTREME همراه ما باشید.

 

نقد و بررسی مادربرد Asus ROG X399 ZENITH EXTREME : معرفی اجمالی

 

بررسی مادربرد Asus ROG X399 ZENITH EXTREME

 

اگر از فعالان حوزه سخت افزار و یا محصولات گیمینگ باشید؛ حتما با برند راگ (ROG) از کمپانی ایسوس آشنایی دارید. پس از رونق صنعت گیمینگ و افزایش نگاه ها به این صنعت، کمپانی تایوانی ایسوس، از این برند با شعار «انقلاب گیمرها» رونمایی کرد. سری Zenith تازه ترین عضو این برند می‌باشد که سعی کرده علاوه بر برطرف کردن نیاز گیمرهای حرفه‌ای، نگاهی نیز به گروه‌های دیگر کاربران داشته باشد. سوکت TR4 جدیدترین نسل سوکت پردازنده‌های AMD می‌باشد که توانسته با ارائه پردازنده‌های سری رایزن (Ryzen) در سیستم بسیاری از افراد جای بگیرد. اگر از طرفداران سرسخت کمپانی اِی ام دی هستید و می‌خواهید با استفاده از پردازنده‌های سری رایزن یک سیستم گیمینگ و حرفه‌ای بسازید؛ خرید مادربرد ASUS ROG Zenith Extreme می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. مادربرد گیمینگ جدید ایسوس، فضا را برای هر گونه ارتقا سیستم باز گذاشته است؛ مجهزسازی مادربرد ایسوس ROG Zenith Extreme به هشت اسلات حافظه RAM DDR4 دلیلی بر این موضوع است. هر اسلات حافظه رم ظرفیت پشتیبانی از 16 گیگابایت حافظه را خواهد داشت که در مجموع موجب می‌شود این مادربرد گیمینگ از 128 گیگابایت حافظه RAM برخوردار باشد. مادربرد ایسوس ROG Zenith Extreme از فرم فاکتور (مشخصه ابعاد) E-ATX پیروی می‌کند که این امر سبب شده ابعادی به اندازه 305x277 میلی متر داشته باشد. این مشخصه ابعادی در دسته مادربردهای بزرگ قرار می‌گیرد که باید این موضوع را حتما در هنگام خرید کیس، به خاطر داشته باشید. این مادربرد ایسوس به واسطه مجهز بودن به 4 اسلات PCI Express x16، قادر است تا از 4 کارت گرافیک به صورت همزمان پشتیبانی کند و به همین خاطر به تکنولوژی کراس فایر (CrossFire) چهار فاز کمپانی AMD و تکنولوژی SLI چهار فاز کمپانی انویدیا (Nvidia) مجهز شده است. در پاراگراف‌های بعدی به طور مختصر به این دو تکنولوژی اشاره خواهد شد.

 

نقد و بررسی مادربرد Asus ROG X399 ZENITH EXTREME : طراحی و مشخصات ظاهری

 

بررسی مادربرد Asus ROG X399 ZENITH EXTREME

 

طراحی محصولات ایسوس، همواره جذاب و دوست داشتنی هستند اما اگر محصولی قرار باشد تحت سری محصولات ROG منتشر شود؛ ایسوس حداکثر تلاش خود را برای زیبایی بیشتر آن محصول به کار خواهد گرفت. همان طور که از نام مادربرد نیز مشخص است، این محصول به سری راگ تعلق دارد و بنابراین حتما در این مادربرد شاهد مواردی همچون سیستم نورپردازی حرفه‌ای، پنل فولادی پشتی و به کارگیری آلومینیوم تیره برس خورده در قسمت‌های مختلف بدنه خواهیم بود. سیستم نورپردازی RGB در سه قسمت از مادربرد ASUS ROG Zenith Extreme جای گرفته و در صورت استفاده از یک کیس با بدنه شفاف شاهد زیبایی فوق العاده آن خواهید بود. قاب به کار رفته بر روی پورت‌های خروجی، لگوی ROG در پایین مادربرد و حاشیه جانبی در سمت راست مادربرد، محل قرارگیری سیستم نورپردازی زیبای این مادربرد هستند. نکته‌ای که برای ما در طراحی این مادربرد بسیار قابل توجه بود؛ استفاده از یک مانیتور OLED کوچک بر روی پنل قاب سمت چپ بود. با استفاده از این مانیتور قادر خواهید بود تا مواردی همچون : فرکانس پردازنده، ولتاژ پردازنده و رم، سرعت چرخش فن و حتی محل قرارگیری مایع خنک کننده جاری در مادربرد را به صورت زنده تحت نظر داشته باشید. اگر این موارد برای شما مهم نیست می‌توانید لگوی اختصاصی خودتان را بر روی این مانیتور به نمایش درآورید و از یک سیستم فوق العاده منحصر به فرد برخوردار شوید. چینش اسلات‌ها بسیار مرتب و هدفمند بوده و بر زیبایی مادربرد حرفه‌ای ایسوس افزوده است. لازم است بدانید که کمپانی ASUS مادربرد ROG Zenith Extreme را به یک شبکه از میکروتیوب‌های با دوام مجهز ساخته است که امکان استفاده از سیستم خنک کننده مایع را برای شما فراهم می‌آورد. همان طور که در قسمت معرفی اجمالی نیز اشاره کردیم؛ مادربرد ASUS ROG Zenith Extreme با مشخصه ابعادی E-ATX طراحی شده و از ابعاد 305x277 میلی متری برخوردار است. با توجه به این موضوع، حتما به هنگام خرید کیس به ابعاد مناسب برای جایگیری بهتر مادربرد و تهویه مناسب هوای داخل کیس توجه داشته باشید.

 

نقد و بررسی مادربرد Asus ROG X399 ZENITH EXTREME : مشخصات فنی و اسلات‌های ورودی

 

بررسی مادربرد Asus ROG X399 ZENITH EXTREME

 

کمپانی ایسوس مادربرد گیمینگ ایسوس X399 ZENITH EXTREME را برای ارائه بهترین عملکرد گیمینگ ارائه داده است؛ پس همان طور که انتظار می‌رود از آخرین نسل چیپ ست‌های کمپانی AMD در این مادربرد استفاده شده است. مادربرد ایسوس ROG Zenith Extreme از چیپ پردازنده AMD X399 کمپانی AMD نیرو می‌گیرد. نوع سوکت پردازنده از نوع AMD TR4 می‌باشد و با توجه به توضیحات ارائه شده، مادربرد ASUS ROG Zenith Extreme قادر است تا از پردازنده‌های نسل دوم و سوم کمپانی AMD با حداکثر 16 هسته پردازشی پشتیبانی کند. این مادربرد از قابلیت RAID تا سری RAID 10 پشتیبانی خواهد کرد. رِید (Raid) قابلیتی است که به طورخلاصه، با ارائه دسترسی مستقیم قطعات متصل به مادربرد به دیسک سخت، سبب می‌شود تا سرعت انتقال اطلاعات و سرعت سیستم به طور چشم گیری افزایش یابد. برای حالت خواندن (Reading) اطلاعات، باید هارد دیسک و مادربرد شما هر دو از این قابلیت پشتیبانی کنند. در انتها لازم به ذکر است که مدار تغذیه این مادربرد به صورت 9 فاز در نظر گرفته شده است.

 

بررسی مادربرد Asus ROG X399 ZENITH EXTREME

 

اگر در هنگام خرید مادربرد تصمیم دارید که مادربردی برای استفاده در دراز مدت خریداری نمایید؛ اسلات‌های ورودی را باید به عنوان مهم ترین معیار در نظر بگیرید. تکنولوژی اسلات‌های ورودی در کنار تعدادشان به شما این امکان را می‌دهند که در هر لحظه قادر به ارتقای سیستم خود باشید. خوشبختانه ایسوس در قسمت اسلات‌های ورودی سنگ تمام گذاشته و شاهد اسلات‌هایی پیشرفته با تنوع و تعداد بالا در این مادربرد هستیم. مادربرد ASUS ROG Zenith Extreme به هشت اسلات رم مجهز شده است. معماری (Confing) اسلات‌های رم در این مادربرد به صورت چهار کاناله می‌باشد و میزان ظرفیت هر اسلات رم، معادل 16 گیگابایت در نظر گرفته شده است. پس در نهایت حداکثر حافظه رم پشتیبانی شده برای مادربرد گیمینگ ایسوس ROG Zenith Extreme برابر با 128 گیگابایت خواهد بود. خوشبختانه این مادربرد از پروفایل حافظه XMP نیز پشتیبانی می‌کند که یک امتیاز بزرگ برای این مادربرد می‌باشد. اسلات بعدی که از مهم ترین اسلات‌ها برای جامعه گیمرها و فعالان حوزه گرافیک و طراحی می‌باشد؛ اسلات کارت گرافیک نام دارد. ایسوس مادربرد Zenith Extreme را به چهار اسلات کارت گرافیک مجهز ساخته است. با توجه به پشتیبانی این مادربرد گیمینگ ایسوس از بیش از یک کارت گرافیک، شاهد تکنولوژی‌های Crossfire و SLI بر روی این مادربرد هستیم؛ که این امر موجب می‌شود قدرت پردازش گرافیکی اعمال شده بر روی این مادربرد، به طور چشم گیری افزایش یابد. اگر بخواهیم توضیح مختصری درباره تکنولوژی‌های ذکرشده خدمت شما ارائه کنیم؛ باید بگویم که این دو عبارت در واقع یک نوع روش پیشرفته برای بکارگیری از 2 یا چند کارت گرافیک به صورت موازی در کنار یکدیگر می‌باشد. چرا که برخی از کاربران به بیش از یک کارت گرافیک برای تامین نیازهای خود احتیاج دارند و خواهان قدرت بیشتر سیستم خود در جهت پردازش قوی‌تر و سریع‌تر هستند. (همانند استدیوهای بازی سازی، استدیوهای تدوین فیلم، صدا و سیما، انیمیشین کارهای سه بعدی که رندرینگ سنگینی دارند و گیمرهای حرفه ای) با استفاده از این روش، برخلاف گذشته که از یک کارت گرافیک حرفه‌ای با قیمت نجومی استفاده می‌شد می‌توان از چندین کارت گرافیک معمولی بهره گیری کرد و در واقع این کار موجب کاهش هزینه ها و عدم نیاز به تغییر کلی سیستم در صورت نیاز به ارتقاء سیستم در آینده می شود. در حال حاضر دو رقیب در زمینه کارت گرافیک یعنی NVIDIA با تکنولوژی SLI و AMD با تکنولوژی CrossFire به ارائه این قابلیت می‌پردازند. اسلات‌های حافظه آخرین اسلات‌هایی هستند که در این نقد و بررسی به آن‌ها می‌پردازیم. در اولین قدم لازم است بدانید که در مورد اسلات‌های حافظه و وای فای (WiFi) کلمه کانکتور (Connector) هم معنی اسلات بوده و دارای تفاوت معنایی نیستند. مادربرد Asus ROG X399 ZENITH EXTREME فاقد اسلات‌های PCI Express x1 و PCI Express x4 می‌باشد اما در عوض به سه عدد کانکتور M.2 نسل 3 مجهز شده است که جدیدترین نسل اسلات‌های حافظه می‌باشند و از سرعت فوق‌العاده بالایی برخوردار هستند. با استفاده از کانکتورهای M.2 قادر خواهید بود تا از هر دو نوع حافظه SSD و حافظه SATA بر روی سیستم خود استفاده کنید.

 

نقد و بررسی مادربرد Asus ROG X399 ZENITH EXTREME : پورت‌های خروجی 

 

بررسی مادربرد Asus ROG X399 ZENITH EXTREME

 

به دلیل استفاده از لوازم جانبی متنوع در سیستم‌های گیمینگ، ایسوس مادربرد ROG X399 ZENITH EXTREME را به مجموعه‌ای از بهترین و به روز ترین پورت‌های خروجی بازار مجهز نموده است. پورت‌های به کار رفته در این مادربرد از کیفیت ساخت بالایی برخوردار هستند و آخرین سری ارائه شده در نسل خود می‌باشند. در ادامه لیست جامعی از پورت‌های به کار رفته در مادربرد ایسوس ROG Zenith Extreme ارائه شده است که با مشاهده آن بیش از پیش به این مادربرد علاقه مند خواهید شد.

  • پورت USB 3.1 نسل دو (قرمز رنگ) : یک عدد
  • پورت USB 3.1 نسل یک (آبی رنگ) : هشت عدد
  • پورت USB Type-c : یک عدد
  • پورت VGA : ندارد
  • پورت DVI : ندارد
  • پورت HDMI : ندارد
  • پورت DisplayPort : ندارد
  • پورت LAN : یک عدد
  • جک 3.5 میلی متری : پنج عدد
  • خروجی صدای S/PDIF : یک عدد
  • پورت اتصال آنتن WiFi Go : یک عدد (خروجی و ورودی)

 

متاسفانه مادربرد Asus ROG X399 ZENITH EXTREME فاقد خروجی‌های HDMI و Displayport می‌باشد؛ ولی در عوض به کلیدهای بسیار کاربردی RESET و USB BIOS flashback مجهز شده است که امروزه نبود آن‌ها در بسیاری از مادربردها به چشم می‌آید.

 

نقد و بررسی مادربرد Asus ROG X399 ZENITH EXTREME : سیستم صوتی، شبکه و ارتباطات

 

بررسی مادربرد Asus ROG X399 ZENITH EXTREME

 

امروزه اهمیت سیستم صوتی و کیفیت صدا به واسطه تغییرات به وجود آمده در بازی‌ها، برای کاربران بسیار افزایش یافته است. پس از هجوم سیل طرفداران به سمت بازی‌های تلاش برای بقا (Battle Royale) و سیستم صوتی بسیار حرفه‌ای استفاده شده در این بازی‌ها بسیاری از کاربران اقدام به تعویض کارت صدا و هدست‌های خود نمودند. پس از این رویداد بزرگ، حجم عظیمی از درخواست‌ها برای استفاده از کارت صداهای باکیفیت به سوی شرکت‌های سخت افزار روانه شد. ایسوس همانند همیشه به انتظارات کاربران پاسخی بسیار مناسب داد و با معرفی دو قابلیت فوق‌العاده با نام‌های Sonic Studio و Sonic Radar بار دیگر قدرت محصولات خود را به رخ کشید. ایسوس برای این مادربرد از یکی از بهترین کارت صداهای خود با نام ROG SupremeFX 8-Channel High Definition Audio CODEC S1220A بهره گیری کرده است. همان طور که از اسم این کارت نیز مشخص است، در مادربرد ASUS ROG Zenith Extreme Alpha شاهد 8 کانال صوتی با کیفیت پخش بالا هستیم. اما این پایان کار نیست، چراکه با استفاده از یک خروجی صدای S/PDIF که از فلز طلا تهیه شده است؛ می‌توانید از کوچکترین صداها و نویزها مطلع شوید که این امر امروزه در بازی‌های سبک شوتر بسیار حائز اهمیت است.

مادربرد ایسوس Zenith Extreme Alpha به کارت شبکه وایرلس (WLAN) و کارت شبکه Lan نیز مجهز شده که با توجه به کیفیت کارت شبکه‌های اینتل استفاده شده در این مادربرد، تجربه لذت بخشی از استریم را برای گیمرهای حرفه‌ای رقم خواهد زد. در انتهای این قسمت لازم است بدانید که ایسوس توجهی به پورت بلوتوث نداشته و در نتیجه این مادربرد فاقد بلوتوث می‌باشد.

 

نقد و بررسی مادربرد Asus ROG X399 ZENITH EXTREME : ویژگی‌های انحصاری

 

بررسی مادربرد Asus ROG X399 ZENITH EXTREME

 

دکمه شناور Tytan Blade : این قابلیت را می‌توان جدیدترین قابلیت به کار رفته در سری مادربردهای ROG دانست. با استفاده از کلید هایتان می‌توانید 5 نرم افزار و یا ابزار مورد نیاز خود را همواره در درسترس داشته باشید و به عنوان مثال در حین بازی به جواب دادن پیام‌های شبکه‌های مجازی خود بپردازید، پینگ بازی خود را چک کنید یا با دوستانتان مکالمه داشته باشید. با استفاده از این قابلیت همیشه در دسترس خواهید بود؛ حتی در میانه میدان جنگ!

 

تکنولوژی LiveDash Monitoring : این تکنولوژی با قرارگیری سنسورهای مختلف در سراسر مادربرد ASUS ROG Zenith Extreme ایجاد شده است. با کمک این سنسورها و مانیتور کوچک به کار رفته بر روی پنل مادربرد قادر خواهید بود تا در لحظه از وضعیت فرکانس، ولتاژ در جریان و سیستم خنک کننده سیستم خود مطلع شوید. به دلیل استفاده از سنسورهای با کیفیت تایوانی، آمار به دست آمده در این نوع مانیتورینگ بسیار دقیق بوده و از خطای بسیار کمی برخوردار است. با استفاده از این قابلیت قادر خواهید بود تا از سلامت اکثر قطعات به کار رفته در مادربرد خود مطلع شوید.

 

سیستم مدیریت اینترنت GameFirst V : نرم افزار گیم فرست 5 را میتوان انحصاری ترین قابلیت سری ROG دانست که کاربران این سری محصولات را در رقابت‌های حساس گیمینگ همراهی خواهد کرد. با استفاده از این نرم افزار می‌توانید از کوچک‌ ترین مقادیر مصرفی اینترنت سیستم خود باخبر شوید و با مسدود کردن این مسیر، تجربه‌ای سریع تر و گیمینگی بدون لَگ را تجربه کنید. این افزونه به صورت خودکار با اجرای بازی‌های آنلاین اجرا خواهد شد و در طی بازی همراه شما خواهد بود.

 

استودیو صدا Sonic III : استودیوی صدای سونیک 3، آخرین نسخه از سیستم مدیریت صدای ایسوس می‌باشد که برای اعمال تغییرات فوق حرفه‌ای بر روی صدا و به خصوص صدای مجازی طراحی شده است. اهمیت این موضوع زمانی برای شما روشن خواهد شد که با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی، اقدام به مشاهده فیلم و یا بازی‌های واقعیت مجازی می‌پردازید.

 

قابلیت Intelligent Control : بر اساس این قابلیت قادر خواهید تا به اورکلاک قطعات مختلف همچون پردازنده، کارت گرافیک و ... بپردازید که همه این‌ها از طریق نرم افزار داخلی ایسوس اعمال خواهد شد و برای انجام این کار دیگر نیازی به ورود به منوی بایوس (BIOS) نخواهد بود.

هشدار : عملیات اورکلاکینگ و تغییرات سخت افزاری، نیازمند دانش و تجربه بالا در این زمینه می‌باشد. لطفا از اعمال هرگونه فعالیت خودسرانه پرهیز کنید.

 

نتیجه نهایی :

 

بررسی مادربرد Asus ROG X399 ZENITH EXTREME

 

اگر به دنبال یک مادربرد گیمینگِ با کیفیت به همراه تنوع بالایی از اسلات‌های ورودی و پورت‌های خروجی هستید؛ به طور قطع خرید مادربرد Asus ROG X399 ZENITH EXTREME می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای رفع تمامی نیازهای شما باشد. این مادربرد برای طرفداران سری پردازنده‌های AMD بهینه سازی شده و در صورت استفاده از کارت گرافیک‌های AMD، شاهد یک سیستم رومیزی یکپارچه با راندمان بسیار بالا خواهید بود. پشتیبانی از حداکثر 128 گیگابایت حافظه RAM، پشتیبانی از اکوسیستم گرافیک چندگانه در کنار تکنولوژی‌های SLI و CrossFire سبب شده تا این مادربرد در طولانی مدت نیز کارایی خود را از دست ندهد و به راحتی قابلیت ارتقا داشته باشد. این مادربرد گیمینگ نیز همانند سایر محصولات ایسوس به حجم عظیمی از امکانات و ویژگی‌های اضافی مجهز شده است و قیمت مادربرد Asus ROG X399 ZENITH EXTREME در کنار این ویژگی‌ها یک سخت افزار همه چیز تمام را فراهم آورده است. مادربرد ROG X399 Zenith، سخت افزاری دوست داشتنی برای طرفداران سری پردازنده‌های قدرتمند AMD خواهد بود.

 

نقاط قوت :

  • طراحی جذاب و دوست داشتنی
  • استفاده از اسلات‌های ورودی به روز و متنوع
  • پشتیبانی از سیستم خنک کننده مایع
  • پشتیبانی از تکنولوژی‌های SLI و Crssfire

 

نقاط ضعف :

  • عدم ارائه پورت‌های HDMI و Displayport




:: برچسب‌ها: مشخصات مادربرد Asus ROG X399 ZENITH EXTREME , نقدو بررسی مادربرد Asus ROG X399 ZENITH EXTREME , Asus rog motherboards , مادربرد گیمینگ ایسوس , Asus ROG X399 ZENITH EXTREME ,
:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 اسفند 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: